Skip to content

The Green Table maakt plantaardig voor iedereen toegankelijk

The Green Table produceert innovatieve plantaardige maaltijden die buiten de koelkast lang houdbaar blijven. Hiermee wil het bedrijf een bijdrage leveren aan gezonde en duurzame voeding.

The Green Table premium

Peter-Paul Biermans, founder en CEO van The Green Table. Foto: Bert Jansen

The Green Table BV wil plantaardige gerechten voor iedereen toegankelijk maken. Hiervoor is een uniek concept ontwikkeld. De zes verschillende maaltijden zijn namelijk minimaal een jaar lang buiten de koelkast houdbaar.

Peter-Paul Biermans, founder en CEO van The Green Table had al van jongs af aan al een voorliefde voor de natuur. Hij volgde de studie moleculaire biologie in Nijmegen. Als afgestudeerd microbioloog/ biochemicus werd hij ondernemer in de farmaceutische industrie. In 2017 maakte hij de overstap richting gezonde voeding. “In feite was dit een kleine stap. Met voeding kun je immers bijdragen aan een betere gezondheid.”

Zijn missie is om plantaardige maaltijden voor iedereen bereikbaar te maken. “Zo ontstond de gedachte om kant-en-klaarmaaltijden te produceren, die ready-to-heat zijn en buiten de koelkast bewaard kunnen worden. Daarmee kunnen we heel veel gemak bieden. Bijvoorbeeld op momenten dat er geen koelkast ter beschikking is, of de koeling helemaal vol ligt.”

Uitdagend ontwikkelingstraject

Een uitdagend ontwikkelingstraject volgde. “Een jaar lang heb ik met veel verschillende partijen gesproken. Wat vinden zij van mijn idee? Kunnen zij mij helpen bij de realisatie? Al pratend werd het concept steeds concreter. Inmiddels werk ik samen met een aantal gerenommeerde bedrijven, die mij helpen om van The Green Table een succes te maken.” Zo vond Biermans onder meer partners op het gebied van de productie, verpakking, receptuur, branding, warehousing en ICT.

Een beeld van de productie van de maaltijden. Foto: Bert Jansen

Het unieke concept omvat diverse innovaties, benadrukt de initiatiefnemer. “De grootste is wellicht de verpakking. Hoe zorg je ervoor dat de maaltijden buiten de koeling minimaal een jaar lang houdbaar blijven en dan nog steeds lekker zijn?” Hoewel hij uit concurrentieoverwegingen niet alles over het productie- en verpakkingsproces kan vertellen, wil Biermans wel het volgende kwijt: “We vullen de schalen met de verse ingrediënten en verpakken deze met een flexibele high-barrier verpakkingsfolie. Zo zorgen we ervoor dat er niets van buitenaf in de verpakking kan dringen en kan er van binnen niets meer uit. Daardoor is er niet alleen een lange houdbaarheid, maar ook een optimaal behoud van alle voedingswaarden.”

De grootste uitdaging is de verpakking. Hoe zorg je ervoor dat de maaltijden buiten de koeling minimaal een jaar lang houdbaar blijven en dan nog steeds lekker zijn?

100% plantaardig

Het resultaat is een 100% plantaardige kant-en-klaarmaaltijd in verpakking van gerecycled materiaal, die gemakkelijk in de magnetron, oven of pan opgewarmd kan worden. “De maaltijden zijn heel gezond en hebben een Nutri-Score A of B. Ze bevatten een bron van eiwitten (minimaal 3 g eiwit per 100 g) en de meeste ook een bron van vezels (eveneens minimaal 3 g per 100 g). Verder zijn ze hypoallergeen. Daardoor zijn ze geschikt voor mensen met een gluten- of lactose-intolerantie”, licht Biermans toe. “We zijn inclusief en bieden echt een maaltijdoplossing voor iedereen.”

Het assortiment bestaat sinds eind vorig jaar uit zes maaltijden. “We zijn in 2021 als demoproducten met een gele en een groene Aziatische Curry gestart. Om nog meer keuze te bieden, hebben we ons assortiment inmiddels uitgebreid met een Mexicaanse chili, Hongaarse goulash, Italiaanse pasta bolognese en Marokkaanse groente-tajine.”

The Green Table
Gele curry. Foto: The Green Table

Mondgevoel

Over de ingrediënten vertelt hij: “We hebben niet alleen rekening gehouden met de hoeveelheid eiwitten en vezels, maar bijvoorbeeld ook met een bite. Het mondgevoel moet goed zijn. We gebruiken veel peulvruchten en andere groente. Omdat onze maaltijden hypoallergeen zijn, voegen we geen noten, soja of lupine toe.” Aan een paar gerechten worden vleesvervangers toegevoegd. “In onze pasta bolognese en de goulash gebruiken we deze voor een extra bite.”

Smaak is ontzettend belangrijk, benadrukt de CEO. “Deze moet goed zijn. Niet te scherp, maar ook niet te flauw. Overigens voegen we relatief weinig zout toe en maken we geen gebruik van E-nummers, zuren of suikers. Onze maaltijden zijn low sugar, low fat en low salt.”

De maaltijden zijn low sugar, low fat en low salt. Foto: Bert Jansen

Meerwaarde bieden

The Green Table biedt volgens Biermans meerwaarde op drie niveaus: planeetniveau, distributieniveau en consumentenniveau. “Met hele concrete, tastbare producten willen we een bijdrage leveren aan het oplossen van diverse problemen. De planeet staat bij ons op één. Met onze plantaardige maaltijden willen we een bijdrage leveren aan de eiwittransitie en de CO2-reductie.”

Met onze plantaardige maaltijden willen we een bijdrage leveren aan de eiwittransitie en de CO2-reductie

Ook op het gebied van afzet zijn er verschillende voordelen, vooral voor de retail. “Onze maaltijden kunnen in het droge segment worden geplaatst. Daardoor kunnen supermarkten innoveren met hun kant-en-klaarmaaltijden en ze als voorraadproducten verkopen.”  Verder levert The Green Table aan de foodservice, out-of-home en de ‘on-the-go’-markt. “Denk bijvoorbeeld aan studenten op de campus,  vakantiegangers in de camper, caravan of op de boot, mensen die overwerken en vendingmachines. Qua logistiek en management is het voor de foodservice een verademing om niet te hoeven koelen. Ons product leent zich ook heel goed voor online verkoop en voor e-commerceplatforms.”

Tot slot wil The Green Table consumenten helpen om gezonder te eten. “Dat doen we door de maaltijden zo toegankelijk mogelijk te maken. Iedereen kan op elk moment van de dag op de meest makkelijke manier een gezonde maaltijd nuttigen.”

The Green Table
Foto: Bert Jansen

Verder verduurzamen

Richting de toekomst wil Biermans de maaltijden verder verbeteren. “We willen nog meer vezels toevoegen en de duurzaamheid verder verhogen. Daarbij kijken we onder meer naar Scope 3, dus indirecte CO2-uitstoot van onze leveranciers. We willen meer sturen op lokaal. Vanwege de Bean-deal en door de inzet van de Eiwitboeren worden er steeds meer peulvruchten op Nederlandse bodem geteeld. Wellicht kunnen wij deze later in onze maaltijden verwerken. Op het gebied van CO2-reductie hebben we natuurlijk al een flinke voorsprong omdat onze maaltijden plant-based zijn en er vanwege de lange houdbaarheid buiten de koeling geen sprake van derving is.”

Biermans wil nog meer vezels toevoegen en de duurzaamheid verder verhogen. Foto: Bert Jansen

Afzet vergroten

Het is Biermans’ ambitie om het assortiment steeds weer verder uit te breiden, maar de focus ligt eerst op de commercie. “Zonder omzetcijfers te noemen, kan ik zeggen dat we gestaag groeien, maar we willen onze afzet versneld vergroten. Inmiddels leveren we op kleine schaal aan lokale, franchise-retailers. Met hen voeren we diverse pilots uit onder meer op het gebied van merkactivatie en prijsstelling. Hiermee willen we zoveel mogelijk data verzamelen.”

Foto: Bert Jansen

Er zijn diverse uitdagingen, ervaart hij. “In de retail gaat men voor kant-en-klaarmaaltijden naar het koelvak. Het is voor consumenten best lastig om te wennen aan iets nieuws als The Green Table, waarvan de maaltijden als voorraadproducten in de keukenkast gelegd kunnen worden.”

Naast de afzet in Nederland, wil Biermans de komende tijd ook over de grens kijken. “Daarbij richten we ons in eerste instantie op Duitsland. Door middel van een PIB (Partnership International Business, een programma van RVO) willen we onderzoeken hoe ons concept daar aanslaat en de Duitse markt betreden.” Daarbij is de opschaling geen probleem. “Dankzij onze productiepartner kunnen we miljoenen maaltijden per jaar maken.”

The Green Table
Foto: Bert Jansen

Eiwittransitie

Met zijn bijzondere concept hoopt Biermans een bijdrage te leveren aan de eiwittransitie. “Er zijn nog niet veel kant-en-klaarmaaltijden die volledig plantaardig zijn. Hiermee maken we het voor consumenten nog gemakkelijker om plant-based te eten. Bovendien kunnen we met onze maaltijden wellicht ook vleeseters over de streep trekken. Als ze vanwege de houdbaarheid buiten de koelkast voor onze producten kiezen, kunnen ze ervaren dat het helemaal niet erg is om een keer geen vlees te eten. Misschien maken ze daarna vaker deze keuze. En hoe meer we verkopen, hoe groter onze impact wordt.”

Snel delen

Afbeelding
Wendy Noordzij

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin