Skip to content

Health Food Wall succes op universiteiten: stijgende verkoop plantaardige snacks

Geïnspireerd op de Febo-automatiek bedacht Snelders de Health Food Wall, een slimme koelkast met een uitsluitend plantaardig aanbod.

Updated on:
Interview
Eiwittransitie
Health Food Wall universiteiten premium

Anouk Snelders is de bedenker van Health Food Wall. De komende tijd focust Snelders zich op verdere groei. Foto: Sharon Schouten

Om de keuze voor gezonde, duurzame voeding te stimuleren, bedacht Anouk Snelders de Health Food Wall: een automaat vol plantaardige lekkernijen. Inmiddels zijn er meer dan twintig ‘fridges’ op universiteiten geplaatst. De automaten zijn een groot succes. “Jongeren zijn echt op zoek naar duurzame, gezonde en verantwoorde voeding. Zij zijn de drijvende kracht achter de eiwittransitie”, aldus Snelders.

Op haar zeventiende studeerde Anouk Snelders een jaar in Amerika. Toen ze weer terugkwam in Nederland bleek ze 12 kilo aangekomen te zijn. “Ik ben gaan sporten en gezonder gaan eten. Daarna voelde ik me zoveel beter. Vervolgens ben ik Voeding & Diëtiek gaan studeren. Maar ondanks alle kennis die ik tijdens mijn opleiding over voeding en gezondheid had gekregen, merkte ik dat het zelfs voor mij heel moeilijk is om een gezonde keuze te maken. Dat komt doordat de voedselomgeving buitenshuis hier niet op is ingericht. Slechts 10% van het aanbod in de horeca voldoet aan de Schijf van Vijf en slechts 19% van het aanbod in de supermarkt.”

Snelheid, gemak en prijs zijn de belangrijkste overwegingen in de keuze voor bepaalde voeding, weet ze. “Dat vraagt om supersnelle en gemakkelijke concepten, die betaalbaar zijn. En alleen dan kun je het mensen gemakkelijker maken om een gezondere en duurzamere keuze te maken.” Geïnspireerd op de Febo-automatiek bedacht Snelders de Health Food Wall, een slimme koelkast met een uitsluitend plantaardig aanbod.

100% vegan in Health Food Wall

“Alle producten in onze automaten zijn 100% vegan en ready-to-eat”, licht de initiatiefneemster toe. “Ze bevatten allerlei verse producten, zoals wraps, maaltijden, snacks, broodjes en sojayoghurt. Ook bieden we gezonde drankjes aan zoals kombucha en hebben we een klein assortiment houdbare lekkernijen, zoals bijvoorbeeld nootjes als gezond alternatief voor de standaard snack. Het aanbod bestaat voornamelijk uit het eigen label verse assortiment. Hardlopers zijn vooral de wraps, bananenbrood en de luxe, rustieke subs, dus de grote broodjes.”

Het gezonde, plantaardige aanbod in de Health Food Wall. Foto: Sharon Schouten

Health Food Wall op meer universiteiten

Het concept bleek een gat in de markt. “Grote partijen, zoals Schiphol Airport, het AMC ziekenhuis en RAI Amsterdam, toonden direct veel belangstelling voor de eerste gezonde eetmuur. Daarnaast zijn we uitgebreid richting educatielocaties.” Inmiddels zijn er meer dan twintig ‘fridges’ in gebruik in de educatiesector. “De Radboud Universiteit is hiermee al jaren geleden als eerste gestart en heeft nu zeven machines in gebruik. Onze Health Food Wall sluit aan bij de duurzame doelstellingen van de school, die haar catering in eigen hand heeft. Ook de TU Delft, de eerste universiteit met een volledig plantaardige catering, heeft onze machines aangeschaft en binnenkort start ook de WUR. Zij gaan nog een stapje verder: ze kijken niet alleen naar de plantaardige eiwitten, maar ook naar de Nutri-Score. Dat zorgt voor een extra uitdaging.”

Studenten als drijvende kracht

Het is volgens haar heel belangrijk dat studenten het plantaardige aanbod omarmen. “Studenten zijn echt een drijvende kracht achter de eiwittransitie. We zien een duidelijk verschil met andere sectoren. Bij kantoren bijvoorbeeld komt de keuze voor een gezonder en duurzamer voedselaanbod vaak vanuit de organisatie, terwijl studenten hier zelf om vragen en het gezonde aanbod omarmen. Daarbij kijken ze veel verder dan plantaardig alleen. Zijn de lekkernijen ook clean label? Passen ze in de Schijf van Vijf? Is het productiebedrijf B-Corp gecertificeerd? Komen de producten uit een korte keten? De lat wordt echt heel hoog gelegd. Zo ontstaat een hele mooie synergie tussen de vraag van de doelgroep en het aanbod van de organisatie.”

Snelders merkt dat er vooral tijdens de lunch veel vraag is naar lekkernijen uit de machine. “Onze koelkasten blijken prima aan te sluiten op de reguliere catering. Daarnaast merken we dat er vroeg in de ochtend, laat in de middag en in het weekend veel gebruik van onze machines wordt gemaakt. Deze staan bijvoorbeeld in universiteitsbibliotheken, waar in het weekend de catering gesloten is. Daardoor zien we pieken in de vraag.”

Onze koelkasten blijken prima aan te sluiten op de reguliere catering

Alles in eigen beheer

De Health Food Wall heeft de volledige verse voedselketen in eigen beheer. “We werken samen met partners voor de productie van ons verse assortiment, de logistiek en het onderhouden van de radiofrequentieapparatuur. Onze slimme fridges, die minimaal twee keer per week worden bijgevuld, werken namelijk op basis van data om het beheer te optimaliseren.”

Foto: Sharon Schouten

De komende tijd focust Snelders zich op verdere groei. “We zien een duidelijke behoefte aan onbemande, flexibele, plantaardige cateringconcepten. Daarom breiden we zowel ons team als onze salesactiviteiten uit. Onze missie is om gezonde, verse, plantaardige opties overal beschikbaar te maken. Impact maken, is onze belangrijkste drijfveer.”

Wist je dat Health Food Wall een van de genomineerden is voor de titel Beste Food & Agri Start-up 2024? Lees hier meer.

Snel delen

Afbeelding
Wendy Noordzij

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin